تاثیر غذاهای سرشار از مس در زوان شناختی  :      
               جام جم آنلاین: در میان افراد میانسالی که رژِیم غذایی شان غنی از اسیدهای چرب ترنس و اشباع است ، دریافت بالای مس ممکن است با افزایش میزان زوال تفکر ، یادگیری و توانایی های حافظه ، ارتباط دارد.
گرچه روی ، مس ، و آهن برای تکامل مغز ضروری هستند ، عدم تعادل این عناصر ممکن است در ایجاد پلاک های مغزی مربوط به بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. مطالعات گذشته نیز نشان داده اند دریافت زیاد چربی بویژه نوع اشباع و ترنس با بیماری آلزایمر و دیگر انواع مشکلات شناختی ارتباط دارند.
به گزارش آر.ایکس.پی.جی ، یک مطالعه جدید در حیوانات نشان داده است مصرف مس از طریق آب آشامیدنی اثرات تهلیل برنده یک رژیم غذایی پرچرب را بر مغز خرگوش اعمال می کند.
از طرفی محققان ارتباط بین چربی غذا و دریافت مس از طریق آن را در تعدادی از ساکنین بالای 65 سال شیکاگو ارزیابی کردند.
شرکت کنندگان در آغاز بررسی ، پس از سه سال و بعد از 6 سال ، تحت آزمایشات شناختی قرار گرفتند.
بطور متوسط یک سال پس از شروع تحقیق آنها پرسشنامه هایی را درباره رژیم غذایی شان پر کردند. میزان مس مجاز توصیه شده 9 میلی گرم در روز است.
جگر و صدف غذاهایی هستند که بالاترین مقادیر مس رادارند و پس از آن آجیل ، جوانه ها ، لگوم ها ، غلات ، سیب زمینی ، شکلات و برخی میوه ها به ترتیب حاوی مقادیر ی مس هستند. لوله کشی های مسی نیز مقادیر اندکی مس به آب آشامیدنی اضافه می کند.
با افزایش سن توانایی های شناختی در همه شرکت کنندگان افزایش یافت. بطور کلی دریافت مس با میزان این کاهش ازرتباطی نداشت. اما در میان 604 فرد ی که اشباع شده ترین چربی ها و اسید های چرب ترنس را دریافت کرده بودند عملکرد شناختی با سرعت بیشتری دچار زوال شد در حالیکه میزان مس موجود در غذای این افراد نیز بیشتر بود.
افزایش سن در میان مصرف کنندگان چربی اشباع که دریافت مس آنها بیش از یا برابر با 1.6 میلی گرم در روز بود ، معادل 19 سال بود.
سایر فلزات ارزیابی شده در این مطالعه شامل آهن و روی اثری بر زوال شناختی نداشتند.
مطالعات گذشته نیز نشان داده اند سطوح مس در خون بیماران مبتلا به آلزایمر بالاست و دراوهایی که به مس متصل می شوند تااثرات آن را خنثی کنند موثر به نظر می رسند.
به هر حال این ارتباط دریافت مقادیر بالای مس و چربی های اشباع با زوال شناختی باید در مطالعات بیشتر و با دقت بالاتر مورد ارزیابی قرار گیرد.