منیزیم و کلسیم با نقشی مکمل در حفظ سلامت 

           ‌جم آنلاین: منیزیم یکی از عناصر ضروری در متابولیسم انسان است و در اعمال و فعالیت‌های عضلات و اعصاب ، سنتز پروتئین و بسیاری واکنش‌های دیگر دخالت دارد.
کمبود منیزیم ممکن است در دیابت ، پانکراتیت و بیماری‌های کلیوی نقش داشته باشد. کمبود طولانی مدت آن باعث تغییراتی در قلب و عضلات اسکلتی می‌شود.
تجمع اضافی این عنصر ممکن است موجب بیماری کلیوی و منجر به ضعف و انقباضات عضلانی و افزایش فشار خون شود.
کلسیم تحت عنوان ماده معدنی که عمدتا در استخوان‌ها ذخیره می‌شود و میزان تبادل آن میان خون، بافت و استخوان ثابت است.
تعدیل کلسیم موجود با میزان دریافتی آن با دفع مقدار اضافی از طریق ادرار صورت می‌گیرد. سطوح خونی این عنصر و جذب روده‌ای ، ته‌نشینی یا متابولیسم آن از استخوان همگی به واسطه دخالت ویتامین D ، هورمون پاراتیروئید و کلسی تونین انجام می‌شود.
برخلاف باورهای گذشته دریافت زیاد پروتئین و فسفر منجر به کاهش کلسیم نمی‌شود. کلسیم علاوه بر استحکام استخوان‌ها تهییج‌پذیری عصبی و انقباضات عضلات را تنظیم می‌کند. طی دوره رشد ، بارداری و شیردهی ، لازم است مکمل‌های کلسیم مصرف شود.
بیماری‌های متابولیسم کلسیم شامل نقص ویتامین D ، افزایش ویتامین D، هایپر پاراتیروئیدیسم، هیپوپاراتیروئیدیسم و برخی اشکال بیماری‌های کلیوی است.
به طور کلی منیزیم و کلسیم رابطه متقابلی با هم داشته و برای حفظ استخوان‌ها و بافت‌های عضلانی با هم عمل می‌کنند.
برخی مواد غذایی دارای منیزیم عبارتند از آجیل (همه انواع) ، بروکلی (پخته) ، اسفناج (پخته)، سویا (پخته) ، محصولات گوشتی ، سیب‌زمینی ، کدوتنبل ، حبوبات، کره بادام زمینی ، ماست ، عدس و شیر.
از جمله مواد دارای کلسیم می‌توان به شیر و فرآورده‌های آن بویژه ماست ، پنیر، سبزیجات دارای برگ سبز ، شامل بروکلی ، کاهو ، خردل ، شلغم و کلم چینی اشاره کرد.
کنسرو سالمون و ساردین ، صدف ، بادام و آجیل ، نیز جزو منابع کلسیم محسوب می‌شوند.
از آنجا که ممکن است مقادیر کافی از این عناصر از طریق مواد غذایی دریافت نشود ، مکمل‌های آنها در دسترس است تا مورد استفاده قرار گیرد.            منبع : جام جم