مراقبت‌های عمومی بهداشتی دستگاه حرکتی:

1.   رژیم غذایی مناسب و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به ویژه کلسیم، فسفر و ویتامین‌های A,D,C جهت استحکام استخوان‌ها و رشد طبیعی آن‌ها.

2.      داشتن فعالیت جسمانی و ورزش متناسب با سن

3.      استراحت دادن مناسب در حین کار، خصوصاً کارهای یکنواخت و طولانی

4.      پورین موجود در گوشت، جگر، دل، قلوه و نخود و لوبیا در افرادی که اسید اوریک خونشان بالا است سبب مشکلات مفصلی می‌شوند.

5.      داشتن وزن متناسب با سن و جنس و قد

ستون فقرات و بهداشت آن

محور اصلی بدن را ستون فقرات تشکیل می‌دهد. بر روی این محور، سر، دستها، لگن و پاها سوار می‌شوند و ستون فقرات با طرز قرار گرفت خود به صورت قوس‌های ناحیه گردن و پشت توانایی تحمل وزن دستها و سر و پاها و ... را می‌یابد.

کلاً‌ ستون فقرات دارای 4 قوس به صورت فرورفتگی و برآمدگی است، یعنی دو فرورفتگی و دو برآمدگی، این برآمدگی‌ها و فرو رفتگی‌ها کاملاً‌ کنترل شده است و دارای اندازه مشخصی می‌باشند و وجود این چهار قوس برای تحمل وزن و قابلیت تحرک بدن از نظر خم شدن به جلو، عقب، طرفین و چرخش ضروری است. در صورت کاهش و یا افزایش این 4 قوس، دردهای ستون فقرات عارض خواهند شد افزایش بیش از حد فرورفتگی گردن و یا کمر از علل کمردرد و گردن درد می‌باشد و افزایش بیش از حد برآمدگی پشت نیز باعث بیماری و حالت راه رفتن به صورت قوز کرده خواهد شد.

و غیره مهارت‌هایی هستند که لازم است افراد جویای سلامتی آنها را بیاموزند.

سعی خواهیم کرد ضمن بررسی قوس‌های ستون فقرات، نحوه اصلاح آنرا را نیز توضیح دهیم. ستون فقرات مثل یک ساختمان می‌ماند که آجرهای آن مهره‌ها و ملات بین آجرها را دیسک بین مهره‌ای می‌باشد. و در قسمت مرکزی آن هم نخاع قرار دارد.

گاهی وقت‌ها خم شدن‌ها و برداشتن بد اجسام فشارهایی برابر با چند صد کیلو را بردیسک‌ها وارد می‌کند که می‌تواند سبب پاره شدن دیسک کمری شده و در اثر بیرون ریختن مایع، فتق دیسک ایجاد شود که بسیار دردناک است.

 

داستان زندگی شما